RECEPT NA DLOUHOVĚKOST

Text: Olga Trčková.

VÁŠNIVÉ DISKUZE OHLEDNĚ GIGANTICKÝCH CEN NĚKTERÉHO SOUČASNÉHO UMĚNÍ ČASTO SKONČÍ OTÁZKOU, JAK BRZO SE UKÁŽE, ZDA DÍLO OBSTOJÍ V TESTU ČASU. SOUČASNÁ OBROVSKÁ CENA MŮŽE NAZNAČOVAT, ŽE JDE O VÝZNAMNÉ DÍLO, ALE BUDE JEŠTĚ NĚKOHO ZA PÁR LET ZAJÍMAT? A JAK HLOUPĚ NEUTRATIT PENÍZE ZA NÁKUP UMĚNÍ?

Je až s podivem, kolik dnes žijících umělců, u kterých dlouhověkost děl není nijak potvrzena, zažívá prodejní boom. Například Christopher Wool (narozen 1955) je nejvyšším knězem americké malby současnosti, poté co se loni v listopadu prodalo jeho dílo Apocalypse Now z roku 1988 za rekordních 26,5 milionu dolarů na 1,3miliardové sérii aukcí současného umění v New Yorku. Dá se vůbec odpovědět, kvůli čemu se dílo umělce stane významným a jak takové mezi ostatními rozpoznat?

Lidé zkrátka utrácejí miliony za díla umělců, která mají často diskutabilní dlouhodobou hodnotu, a jiní se nad tím ušklíbají. Ať je to, jak chce, jejich volbu i případný špatný vkus prověří jedině čas. A to už od nepaměti.

Již v roce 1882 britský byznysmen a spekulant s uměním Thomas Holloway, který tehdy využíval ty nejlepší dostupné rady, utratil přes šest a půl tisíce liber za obraz Babylónský trh se svatbou od Edwina Longa. Tehdejší aukce trhala rekordy své doby za cenu pro žijícího umělce. A dnes? Jak obraz, tak jeho autor jsou zapomenutí.

D.la Jiř.ho Černick.ho patří mezi ta, do kterých se investovat vyplatí.Vnitřní. malba, 2013, kombinovan. technika, 150 x 100 x 11 cm, cena: 300 000 Kč+ DPH.

Díla Philipa Gustona stoupla na ceně, až když v nich mlad. umělci začali hledat inspiraci. Na obrázku olej na plátně The Street z roku 1977.

K NEVYHODIT MILONY?

Co tedy činí dílo historicky důležitým v souvislosti s dlouhodobou hodnotou? A existuje vůbec spolehlivá rada, která může sběratelům pomoci vyvarovat se další „edwin-longovské chyby“? Uvozovky jsou na místě, protože si myslím, že není skutečnou chybou jít do hrobu s dílem, které skutečně milujete… i když vaši potomci mohou nesouhlasit. Každopádně moje mnohými osobními rozhovory s umělci a odborníky vypozorovaná teorie je, že to, co dělá jakékoli dílo „významným“, je vliv, jaký má na další umělce. Pokud k umělci jiní vzhlížejí pro jeho myšlenku, estetický průlom nebo inovaci – v krátkosti, pokud jiným výtvarníkům otevře příležitost k řešení problémů uvnitř jejich vlastní tvorby, potom je dílo na té nejvíc fundamentální úrovni „historicky významné“. Tento proces může trvat léta, jako v případě dnes vlivného Philipa Gustona, jenž byl kdysi nedůležitý, dokud u něj před dvaceti lety mladší generace umělců nezačala hledat odpovědi. Až v tom okamžiku se ukázalo, že se stane důležitým i z historického hlediska. A co je ona „kvalita“, která otevírá možnosti pro jiné umělce? Může  mít různé formy. Třeba docela technickou, jako je například „vynalezení“ (nebo popřípadě „znovunalezení“) lineární perspektivy. Také to může být osvobozující rozchod s tradičním chápáním toho, jak by umění vlastně mělo vypadat nebo z čeho by mělo být. Nebo to může být vytvoření něčeho tak krásného, že ostatní umělci pouze žasnou nad skutečností, že něco takového vůbec existuje. Co ale spojuje všechny tři vlivy, je inovace a jedinečnost. Je to něco nového, něco, co neexistovalo předtím, než dílo vzniklo, co zasáhne představivost dalších umělců a katapultuje dílo do kategorie „důležitých“. Umělci se také mohou pro inspiraci obrátit k dílu, jež ničím nové není, jen zaujme tím, že je zatraceně dobře udělané. I zde si ale myslím, že to, že je dílo tak zatraceně dobře udělané, je samo o sobě něco nového a unikátního. Je to ten okamžik, kdy se ostatní zamýšlí: Jak to asi udělal? A znovu se na dílo obracejí s otázkami.

JAK TEDY NAJÍT VÝZNAMNÉ DÍLO

Samozřejmě, vyžaduje to rozsáhlou znalost dějin umění, což je náročné na váš čas. Nebo radu profesionála, kterému  důvěřujete (pamatujte, vždy se ho nejdřív zeptejte, jaké umění kupuje on za svoje peníze, než vám začne radit, za co by on utrácel ty vaše!). Vzhledem k tomu, že se trh s uměním stává každým dnem víc nepřehledný a najít „tutovku“ je téměř nemožné, vždy vybírejte podle následujícího:

1.  Dílo, které vypadá jako něco, co jste nikdy předtím neviděli, což zahrnuje i díla tak dobře udělaná, že je prostě nedostanete z hlavy.

2.  Samozřejmě nic vám nezajistí to, že je dílo na světě jedinečné. Určitě se ale zeptejte vašeho galeristy, zda existuje něco podobného. Zjistěte si, co sbírá do své osobní sbírky váš galerista a proč.

3.  Ptejte se umělců, o kterých máte vysoké mínění, koho si váží a kdo je inspiroval, proč a čím.

4.  Vždy se vyhněte dílům, která nejsou v žádném směru inovativní.

Zkrátka. Vaše dlouhodobé šance jsou mnohem větší s díly, jež do světa umění přinesou něco nového, co jiné umělce bude vzrušovat a znepokojovat.

Zde jsou indicie jasné. Krištof Kintera je v ceněných sbírkách a má mezinárodní úspěchy. Evolution Revision, 2015, kombinovaná. technika.

PROVĚŘENÁ JMÉNA

Následující tabulka ukazuje, za jak dlouho se umělecké dílo dostane mezi ta nejdražší. Je evidentní, že vysoká cena v aukci koresponduje s historickou důležitostí a dlouhodobou hodnotou. Uvedené částky jsou v milionech dolarů a zaokrouhleny. Za pozornost stojí, že často nejde o nejslavnější díla uvedených autorů. Stejně jako že nejkratší časový úsek mezi vytvořením jednoho uměleckého kusu a jeho prodáním za rekordní částku je 44 let. Povedlo se to Francisi Baconovi.

Za 44 let od svého vzniku se toto dílo Francise Bacona prodalo za 142 milionů dolarů.

1) $ 269

PAUL CÉZANNE

THE CARD PLAYERS, 1892/93

prodáno v dubnu 2011

2) $ 162

JACKSON POLLOCK

NO. 5, 1948, 1948

prodáno v listopadu 2006

3) $ 159

WILLEM DE KOONING

WOMAN III, 1953

prodáno v listopadu 2006

4) $ 155

PABLO PICASSO

LE REVE, 1932

prodáno v březnu 2013

5) $ 155

GUSTAV KLIMT

PORTRAIT OF ADELE BLOCH-BAUER I, 1907

prodáno v červnu 2006

6) $ 149

VINCENT VAN GOGH

PORTRAIT OF DR. GACHET, 1890

prodáno v květnu 1990

7) $ 142

FRANCIS BACON

THREE STUDIES OF LUCIAN FREUD, 1969

prodáno v listopadu 2013

8) $ 141

PIERRE-AUGUSTE RENOIR

BAL DU MOULIN DE LA GALETTE, 1876

prodáno v květnu 1990

9) $ 129

PABLO PICASSO

GARCON A LA PIPE, 1905

prodáno v květnu 2004

10) $ 122

EDVARD MUNCH

THE SCREAM, 1895

prodáno v květnu 2012

TOP INTERIÉR